Kolahalvøya

KOLAHALVØYA 19/8 – 28/8 – 2016

Da var vi hjemme igjen etter nok en fin tur til Kolahalvøya. I år ble det en sen tur til halvøya der villmarken råder og naturen har fått lov til å balansere seg selv. Siden vi var siste gruppe ut valgte vi å flytte camp siden det ikke skulle komme noen etter oss. Ut med helikopter til sideelva Pina første del av uka. Vi rigga som vanlig leir først og starta fisket med en gang.

28081601
Store helikopter fløy oss ut på tundraen

Pina er en utrolig flott og intim elv som holder et bra snitt. Vi fikk noen pene ørreter her disse dagene, men det helt store trykket var det ikke. En måtte virkelig jobbe for fiskene i elva. Absolutt ikke bare “hente” ørret i den elva. Her gjaldt det å lese elva riktig og ikke minst ha de riktige fluene. Kurt traff bra med en orange variant av tsjernobyl ant, selv fiska jeg tidvis bra med en caddis gullhodenymfe og nappindikator.

280816k1
Regine og Erlend legger en slagplan

28081610
Tsjernobyl ant ble en hit på tundraen i vår gruppe

28081606
Denne hannen lot seg lure av en caddis gullhodenymfe

28081605
Pent eksemplar av en Pina ørret

Vi tråla elva opp og ned flere ganger. Stadig fant vi noe plasser som ikke var testa. Fisken flytter seg tydeligvis i elva også, dvs der man fant fisk dagen før var ikke nødvendigvis en bra plass dagen etter.

28081609
Reinsdyra kom i horder ned mot vannkanten siste dagen i Pina

Siste hele dagen valgte Tom-Arne, Marius og jeg å ta den timeslange turen over til “dream Litza”, en annen camp som de kjører grupper til ellers. Her fant vi voldsomt fine brekk og elvestrekk som holdt fin fisk. Hadde til og med døgnflueklekkingder. Fisk fikk vi også.

280816m1
Kartet studeres før turen går over til Dream Litza campen

28081608
Gutta nyter matpakka og en kaffe i mellom slaga. Dette bildet er fra Dream Litza

Tilbake i leiren fikk vi fort greie på at Kurt hadde persa denne dagen. Ble utrolig glad da jeg fikk høre om de fine fangstene de hadde gjort mens vi var på utflukt!

28081618
Kurt med nymfefanga herremann fra Pina

28081602
Marius med en Pina ørret på 2450g. Fornøyd gutt!

Tirsdag ble vi plukka opp av helikopter igjen og fløyet over til Swan Isles, en camp litt lenger ned i elva. Her var det utrolig mye å fiske på og også mye mer trøkk 🙂 Vi plukka fisk og hadde virkelig noen fine stunder der. Vi landa flere fine Kolabamser og alle var happy.

280816m2

Første morgen fant vi helt ferske bjørnespor på en strand rett ved teltene våre – det var bjørn i nærheten!

28081614

Kurt skulle gå fra lavoen en kveld og hadde på seg hodelykt. Han lyste bort i bjørkekrattet og der lyste det i 2 grønne øyne! 🙂 Den russiske guiden vi hadde med fyra et knallskudd bort i krattet for å være på den sikre siden.

Onsdag hadde vi lav temperatur og kraftig vind. Alt annet enn #7 stang og streamer var uaktuellt for oss da. Ikke helt happy over å “denge” streamer på Kola, men så lenge det er det som er riktig å fiske med da så gjør man det. Vi fikk noen flotte fisker på blant annet “Kolakiller” og “Børsten”.

Været var ellers svært vekslende – som alltid på Kolahalvøya. Dagen etter hadde vi brukbare tørrflueforhold og jeg plukka et par fine fisker på hhv 1,8 og 2,3 kilo på Dady Longleg (stankelbein). Den siste skulle jeg likt å hatt på film; perfekt flyt og dead drift over et blankt parti i elva og fisken rulla pent over i ren nisevak-stil. Sa “God save the queen” og stramma til. Fisken gikk kast i kule og stakk flere titalls meter før den etterhvert lå i hoven.

28081615
Denne fisken på 2,3 kilo falt for en dead drift dady longleg

280816m3

Alle andre i gruppa hadde noen fine stunder med flotte fangster også. Tom-Arne fikk denne flotte fisken på 3,0 kg på streamer. Dette var definitivt ny persjustering – enn så lenge 😉

28081612
Tom-Arne med et vakkert eksemplar på 3,0 kg

Oppstrøms gjorde Erlend det utrolig bra med denne bamsen på “Dyret”. Den sparka greit fra seg og måtte bli med på litt fotografering før den fikk friheten tilbake.

28081617

Regine fikk også noen flotte fisker også. Så ut til at de kosa seg maks her 🙂

28081619
Regine med en fin Litza ørret

Nest siste dagen var kommet og denne dagen ble helt spesiell. Jeg og Kurt satt ved elva og spiste matpakka vår mens Tom-Arne stod på den andre siden og fiska. Han hadde akkuratt sluppet ut en kubbe på 2,1 kg der han plutselig fikk øye på 2 brunbjørner som var på vei mot med og Kurt! Øy, det sitter 2 bjørner bak dere, ropte Tom-Arne. Vi reiste oss opp og gjorde vårt til at bjørnene skulle være oss. Greit å ikke få disse for nærme også. Jeg har drømt om å se vill brunbjørn i naturen i mer enn 25 år og endelig skulle dette gå i oppfyllelse. Vi fikk besøk at 2 ungbjørner som stakk over horisonten forholdsvis kjapt etter at de hørte oss. Utrolig spennende og artig opplevelse.

26081625
Brunbjørn på utkikk etter mennesker. Skeptiske og velger å flykte over åskammen

Siste dagen var utrolig fin. Stort sett vindstille og en spektakulær solnedgang. Vi fortsatte å få flere fine fisker, men det var Tom-Arne som skulle få sin livs fisketur disse timene. På det øverste brekket i Swan dro han den ene kubben etter den andre. Endte opp med fisker på 2.8, 3.3 og 3.6 kg. To nye persjusteringer der altså 🙂

280816m4
Slike kvelder er bare en ren nytelse!

Jeg ble like glad som Tom-Arne etter at han fortalte om disse fangstene. Utrolig moro å se gleden i øya på andre når de lykkes.

280816n1

Alt i alt så endte vi opp med 89 brunørret over kiloen med et snitt på 1,94 kg. Et respektabelt antall Kolaørreter på den tiden av året. Ingen ville hjem og samtlige snakka høylytt om neste tur 🙂

Turfølget;

3108161
Fra venstre; Regine Emilie Mathisen, Tom-Arne Isaksen, Erlend Vivelid Nilssen, Marius Hernes, Kurt Magnussen, Volodya (guide/kokk) og meg liggende foran

In Peace – Kola Peninsula (trailer) from Morten Pettersen on Vimeo.

KOLAHALVØYA 5/8 – 14/8 – 2011

I år dro gruppa til Bush i Litza og Dream Pool i Kharlovka. Vi ankom Murmansk fulle av forventninger, selv om vi prøvde å legge de til siden. Vi fikk en kalddusj fra andre grupper som vi møtte på hotellet om 3 grader og vind, samt lite fisk. Måtte det bare bli varmere…..

Helikopteret som fraktet oss ut på tundraen

Vi ankom Bush på kveldinga på lørdag. Leiren ble satt opp på rekordfart og flueutstyret var klart like etter. Akkuratt da minnet situasjonen meg om kuer på vårslepp. 6 fiskesugne gutter på vidda 🙂

Gikk nedstrøms og der satt Ole-Jørgen liksågodt standarden med en gang med en pen brunørret på 3,1 kg på caddis. Intet annet en vakkert!

Ole-Jørgen med ny pers på tørrflue, 3,1 kg

Som navnet på plassen sier er det mye busker langs elva. Vanskelig å ta seg fram og vanskelig å presentere flua der en vil. Men fisk fikk vi. Faren til Martin, Kai Jensen, fikk en pen fisk på 3,2 oppstrøms. Resten av gruppa fikk fisk mellom 1,5 og 2,7. En bra start, men kanskje litt tregt fiske siden det ikke var klekkinger og derfor ingen vak å se.

Oppstrøms fikk jeg noen fine fisker på 2,7 og 2,1 kg

En fin fisk på 2,7 kg som satt fart fra andre siden av elva og tok 2 meter fra meg, på streamer

2,7 kg

Fin fisk på 2,1 tatt på tørrflue på en av brekka

Vi endte opp med 23 ørret over kiloen, noe som ikke er spesielt mye på Kolahalvøya. Så bytte til Dream Pool i Khalovka var det mange som ventet på.

Her er noen bilder som taler for seg;

Midtveis i uka ble vi plukka opp av helikopteret og fraktet over til Dream Pool i Kharlovka. Var ikke mange minuttene etter at leiren var rigga at det lå fine kubber i hovene våre.

Leiren i Dream Pool Kharlovka

I Dream Pool hadde vi våre første klekkinger. Ved 0100 tiden på natta klekka det vårfluer. Leta man litt ville man finne brunørret som vaka steady. I en av de flotte poolene fant jeg denne fisken (som tok på det tredje flytet)

Nok en ørret på 2,7 på tørt. Sjekk den spolen!

Var fornøyd med denne fisken. Dagen etter var jeg igang igjen, men denne gangen var det blindfiske med tørrflue som fikk fisken til å stige;

Fin fisk og fornøyd gutt

Etter et par dager her bestemte vi oss for å gå ned til campen “Oset”. Etter en times tid var vi på plass og der fant jeg et brekk der det stod iallfall 10 fisker og vaka. Fikk fisk, men mista også noen og knakk (!) en krok i et utras. Her stod det en brunørret på over 4 kilo som jeg fikk se en gang. Pepra den med hele flueboksen, men den var ikke sulten 🙁

Når vi kom tilbake til leiren kunne guiden fortelle at vi hadde hatt besøk av brunbjørn. Den stod bare 50 meter fra teltet mitt!

PS! Bildet er ikke tatt på Kolahalvøya

Uka gikk fort og den siste dagen bestemte vi oss for å “gutse på” litt. Jeg dro opp på det øverste brekket i Dream Pool og fiska over med en CDC caddis. Etter et kvarters systematisk fiske av brekket reiste det seg en vakker brunørret som bikket 3 kilo. Fisken tok i ren “head and tail” stil og var som tatt ut fra en bok. Utrolig fin fisk 🙂

Turens største for min del, 3,0 kg på CDC caddis

Etter denne flotte fisken var jeg faktisk fornøyd. Jeg endte opp med 18 brunørret over kiloen og et formidabelt snitt på hele 2,1 kg. Totalt sett for gruppa endte vi opp med 67 over kiloen og største på 3,4 kg. Godt for kroppen!

Ligger mange fler bilder i BILDEGALLERIET så det er bare å klikke i vei 🙂

KOLAHALVØYA 15/8 – 23/8 – 2009

Årets Kola tur er nå over og det har vært en knall uke når jeg tenker tilbake på den! Vi har hatt alle former for vær på tundraen i år. Det begynnte skikkelig dårlig for oss med regnvær og tåke. Russerne flyr som kjent ikke i tåke, så da kan man risikere å måtte vente i opptil flere dager. Vi slapp heldigvis unna med “bare” 4 timer.

Helikopter klar for å frakte oss ut på tundraen

Da vi endelig kom ut til campen vår, Dream Pool i Kharlovka, var vi veldig spente på hvordan forholdene var. Temperaturen var bare 5 grader og elva holdt 12. Med så lav lufttemperatur så er det liten aktivitet med klekkinger. Dvs vi måtte “bite i det sure eplet” og ty til streamerfiske. Fiskene er jo så store her så det er jo morro det også.

Dream Pool i Kharlovka

Vi satt opp leieren i en fei og startet fiske med en gang. Det staret som sagt litt tregt, men noe fikk vi jo.

Kharlovka ørret på 2,2 kg

Svein Rødbergshagen med flott ørret i hoven

På kvelden på dag nummer to så gikk jeg en tur opp på det øverste brekket i Dream Pool. Erfaringsmessig så kommer de største ørretene ned fra vanna for å beite på brekka. Jeg testa ut noe nytt på denne turen; legge stanga under armen og trekke fluesnøret så fort jeg kunne med begge henda. Det funka og denne bamsen på 3,5 kg kom opp som en plog bak flua og tok den brutalt!

Kharlovka bamse på 3,5 kg

Fornøyd gutt med stor fisk 🙂

Dette er den nest største ørreten jeg har tatt på Kola. Fikk jo ikke veid den fra 2007, men den var mye større!Svein og jeg gikk en times gange fra vår leir og ned til neste leir, Oset, i Kharlovka. Her hadde vi noen fine timer med fine ørreter. Min største var her 2,1 kg mens Svein fikk en fin en på 2,5 kg.

Svein med en vakker ørret på 2,5 kg

Man skal lete lenge etter en slik ørret andre plasser enn Kola

Midtveis i uka ble vi hentet av helikopteret igjen og fløyet over til Second Knee i Litza. Fisket hadde vært helt ok, men alle hadde nok forventet noen fler fangster. Men været til tross så fikk vi jo litt fisk.

Vi flytter leir fra Khalovka til Litza

Litza

Her feiet vi leiren opp og startet fiske;

Campen i Second Knee, Litza

Svein startet med en på 1,7 på tørt med en gang

Vi fant fort ut at det ikke var det helt store her heller, så vi var nødt til å gå en times tid oppstrøms til campen first knee. Her hadde vi to herlige dager med mye fin fisk.

Litza ørret på 2 blank

Totalt endte vi opp med 87 ørreter over 1 kilo og et snitt på 1,53 kg. Det begynnte tregt men tok seg opp betraktelig utover i uka :-)Har også lagt ute en del bilder i bildegalleriet, så her er det bare å klikke i vei!

KOLAHALVØYA 13/7 – 21/7 – 2008

Årets ørretuke på Kolahalvøya er nå over. Vi dro tilsammen seks håpefulle personer via Kharlovka Companys opplegg inn til “Big Trout” i Kharlovka og “Saami Kitchen” i Litza. Opplegget fungerte slik at vi ble fløyet inn til Kharlovka på søndag kveld og ble hentet igjen av helikopteret onsdag formiddag for så å ta fatt på ny plass i Litza resten av uka.

Vi fikk slengt opp telta og rulla ut soveposen før vi dro og fiska. Spenninga var til å ta og føle på. Jeg og Eivind tok gummibåten oppstrøms til ei lita gressøy som ligger på det øverste brekket. Er det klekking så står det mye ørret på 2-4 kg her og vaker “head and tail”!

Eivind starta pent med en fin fisk på 1,1 kg. Det stod flere pene fisker på +/- 3 kg og plukka tørt der oppe :o) Her var det bare og spane seg inn og legge caddisen i matbanen til fisken. Man ser bare en stor munn som bretter seg over flua di. Følelsen kan bare ikke beskrives, den må oppleves. Jeg dro på en pen fisk etterhvert som retta kroken min! Tror det ble netta totalt fire fisker disse timene vi var på gressøya.Jeg fikk denne på 2 blank på en caddis variant str 12;

Eivind persa så det holdt etterpå og dro på denne grisen. Fisken stod på 4-5 meter og spiste. Den veide 3,2 kg mener jeg å huske;

Nedstrøms ble det også fanga greit med julegriser. Martin tok den største av de på 3,4 kg. Desverre så er det slik at man bare må sove litt også, så vi hoppa i posen ca kl. 3 på natta.Neste dag våkna vi til akkuratt samme fiske. Alt var bare helt utrolig bra. Jeg og Eivind dro nedstrøms denne gangen og her strod det masse fisk og vaka “head and tail”. Vi hadde noen uforglemmelige timer her.Denne fisken lot seg lure av en caddis og var på 2,6 kg og 60 cm.

Eivind hadde kanskje sin livs opplevelse her. Han fikk på 2,7, 2,9, 3,1 og 4,0. Alle fiskene stod og plukka :o) Forresten gangske greit snitt også.

Så skjedde det ting. Utover dagen kom en vannvittig hetebølge. Elva ble gradvis varmere, klekkinger avtok og fisken slutta og vake. Det er dette som er så facinerende med ørretfiske, men det kom kanskje ikke på det rette tidspunktet :o( Fisket ble da brått mye vanskeligere, og preget av nymfe – og streamerfiske. Vi fikk flere pene fisker, men ikke så mange som det første halvannet døgnet. Blindfiske er heller ikke så gøy som å kaste på vakende fisk.Fikk uansett noen pene allikevel;

På onsdag flytta vi oss over til Litza. På denne plassen tok vi godt over 40 ørreter på over 1 kilo, så her håpa vi på noen klekkinger. Men ting tok ikke av her heller desverre :o( Dagene gikk med til å ligge langs elva og speide etter vak og noe blindfiske. Noe klekking var det selvsagt også. På kveldene når temperaturen avtok var det beste fisket. Martin tok den største her på 3 blank, mens jeg persa for turen med en på 2,7 kg.

Gruppa fikk tilsammen 63 over kiloen på seks dagers fiske. Dette var fire under fjoråret, så en skal ikke klage. Vi hadde jo tross alt netta en på 4 kg. Jeg endte på totalt 19 fisk over kiloen med største på 2,7. Snittet mitt var på 1,94 kg. Jeg kommer tilbake med bildegalleri som blir spekka med masse bilder som taler for seg. Håper å legge det tilgjengelig senere idag! :o)

Etter nitidig tid foran mækken er den endelig klar! Filmen fra Kolahalvøya.Den ble på nesten 1 time inklusiv bildegalleri. Må si jeg ble sånn passe fornøyd med resultatet også. Jeg er overhode ingen proff når det gjelder filmredigering, men til en amatør å være syns jeg det ble bra. Har fått med det meste fra turen. Så her er det bare å sette seg i godstolen å nyte store brunørreter fra tundraen.Har solgt noen til M&M fiske og fritid, så hvis du er interresert er det bare å løpe å kjøpe… :o)

KOLAHALVØYA  15/7 – 23/7 – 2007

For en uke! Har vært bra fiske på Kola denne gangen, synes jeg iallfall da. Guiden vår mente at det var middels fiske faktisk. Vi fikk tilsammen 67 ørreter på over kiloen med snitt på 1,8. Fantastisk spør du meg. Jeg fikk tilsammen 25 av disse der den største min var en purke av en brunørret på over 4 kilo.Vi starta turen vår i Stockholm der vi ble fløyet til Murmansk i Russland. Alt gikk smertefritt her. Vi ble så kjørt med minibuss ut til “flyplassen” på en noe humpete vei. Helikopteret kom og plukket oss opp;

Da vi kom ut av minibussen ble vi regelrett bombardert av mygg. Det var til tider ekstremt med disse småkrypa gjennom hele turen. Jeg persa med 25 mygg i ett slag!

mygg Mygginvasjon!

Vi begynte fisket vårt i elva Kharlovka. Her hadde vi to gummibåter til disposisjon noe som viste seg å være helt nødvendig. Det var så mye kratt og buskass lags elva så det var så og si helt umulig å ta seg frem. Vi dro som regel båten oppstrøms og padla over de dype kulpene for å komme til der vi ville fiske.Jeg og Martin tok første økt på en spennende gressøy helt øverst. Her var det stilleflytende og vakende stor ørret! ;o) Martin dro på en pen kubbe på 2,4 nesten med en gang.

p7150002.jpg p7150010.jpg

Jeg fikk en på 2,3, 1,7 og 1,5 denne natta. Mer ble det ikke på oss. Neste fiskedøgn var preget av dårlig vær og svært lite fisk. Lyn og torden er som kjent ikke noe godvær for ørreten.Jeg og Alex dro opp til samme plass som jeg og Martin hadde vært på nattan før og hadde store forhåninger. Vi så ikke en eneste fisk vake gjennom hele nattan. Men; det var da det skjedde. Jeg satt på en maurimitasjon str 12 og la ut et kast oppstrøms. Tror det tok ca. 3 sekunder før dyret kom opp og slukte flua. Jeg fikk et bra tilslag og fisken virka stor. Meget stor. Den dro ut rundt 60 meter line, svømte mellom mange steiner og holdt på å runde en øy. Da var jeg sikker på at fortommen (0,21 mm) skulle ryke. Jeg stod der med 4’er stanga mi og hadde dermed ikke noe å presse med heller. Plutselig kom bare fisken snill og bedagelig tilbake. Kampen var så preget av at fisken stillte seg på dypt vann. Etter en 5 minutters tid måtte den kaste inn håndklet. Det var en purke av en brunørret som hadde falt for flua mi. Vi hadde desverre bare en vekt som gikk til 3,25 kg så vi måtte anslå vekta. Du kan ta en titt selv. Uansett, fisken var stor;

Her er noen bileder som taler for seg selv;

dscf0270.jpg p7170050.jpg

p7170041.jpg p7170046.jpg

p7180061.jpg p7180075.jpg

p7180080.jpg p7200021.jpg

p7180069.jpg p7200026.jpg

Martin med fin fisk Vera med fin fisk

p7184844.jpg 100_0961.jpg

Rune med flott fisk fisketur-kola-2007-096.jpg

Etter tre døgn og 25 fisk på gruppa ble vi fløyet med helikopter over til Litza. En elv som jeg syns så mye mer spennende ut.Denne var preget av små brekk og strømkanter som var veldig spennende. Vi starta fiske og Martin dro på en sværing med en gang. Fisken dro utfor brekket og lina satt seg fast mellom to steiner. Det resulterte i at fisken glapp. Surt… Martin så fisken i tilslaget og antok at det var en på rundt 5 kg… :o(

Vi hadde noen fine dager i denne elva. Vi fikk tilsammen 42 ørreter her. De fleste tok vi på caddis og superpuppan + noen på vårflueklekkere. Ikke rart vi tok mye fisk på caddis og superpuppan så lenge vi hadde klekkinger som vi opplevde noen ganger i løpet av oppholdet. Det var så ekstremt med vårfluer at at det så ut som et teppe langs elva.

Vårflueklekking

Vi hadde også en kokk/guide på laget som laget utrolig god mat til oss hver dag. Hadde ikke trodd at vi skulle få så god bevertning i felten. Makan til god mat skal du lete lenge etter.

Så var hjemreisedagen et faktum. Måtte bare svinge fluestanga noen kast før teltet skulle pakkes. Jeg begynte helt nederst i elva og fiska meg oppover. Da jeg var helt oppe ved teltplassen og var i ferd med å avslutte sa jeg til meg selv; “bare ett kast til”. Jeg tok kastet men ingenting skjedde. “Nei, jeg må ta ett kast til”….ingen respons. “Ok, da ble det ikkenoe da”. Jeg sveiva inn og lot 4 meter line være igjen. Jeg tok et aller siste rullekast og stripa caddisen foran meg. Da kom den opp som et prosjektil. En vakker brunørret på 2,4 kg! :o)

2,4 kg 2,4 kg

Det var en helt grei avslutning på turen. Avslutta hele Kola turen med en god følelse inni meg. Godt for sjelen!Alt i alt en uke med 25 brunørreter på over 1 kilo med snitt på 1,62 på meg (1,8 på hele gruppa). Min største noensinne på over 4 på tørt. Godt for sjel og sinn!

KOLAHALVØYA 2002

Juli 2002 skulle bli mitt første møte med tundraen. Etter en lang vinter med masse fluebinding og en sjøørretvår i skjærgården var det duket for ørretfiske i elva Yokanga på Kolahalvøya. I Kirkenes ble vi hentet av en russer som jeg tror het Ivan eller noe sånn. Han kom med en skranglete minibuss som han skulle frakte oss til tre stjernersen i Murmansk. Etter utallige mil på humpete vei kom vi frem til hotellet vårt. Vi skulle dra tidlig neste morgen så det var mest interresant å hoppe i køya tidlig. Neste morgen kl. 0600 dro vi videre med bussen til en såkallt flyplass. Her skulle helikopteret hente oss. Tåka pakka seg på så her kunne ting ta tid :o( Vi venta rundt 4 timer før helikopteret kom. Da det endelig kom velta det ut en gjeng fiskefrelste svette mannfolk som hadde vært på vidda en uke. De hadde dratt rundt 300 ørret over kiloen fortalte de! Det gjorde ikke akkurat fiskesuget mindre for vår gruppe. Omsider kom vi ut til der de hadde forlatt Ally kanoene og telta. Vi venta ikke lenge med å rigge stengene. Fisket viste seg å være stikk motsatt av det vi ble fortalt. Vi hadde også et væromslag da vi kom, så det var mulig det som var årsaken. Vi så nesten ikke et eneste vak heller. Etter fire dager med svært lite fisk spurte vi guiden vår, Victor Lazutin om vi kunne flytte hele leiren lenger ned til lakseførende deler av elva. Etter mye om og men så fikk vi lov til det. Vi padla som besatt nedover elva, hadde en overnatting for så å padle videre neste dag. I munningen av Yokanga der den renner ut i en annen elv (husker ikke navnet) skulle vi fiske laks i to dager. Her var elva preget av mange spennende brekk og strømkanter som vi skulle teste ut. I løpet av det første døgnet mitt fikk jeg 6 laks (største på 9,4 kg). Jeg fant min lille plass der jeg kunne stå helt alene å fiske på mange store lakser som velta seg på brekket. Dag nr to valgte jeg å kjøre på den samme plassen og fikk 4 laks denne dagen (største på 9,5 kg) Hadde to uforglemmelige dager her som har satt store fiskeriper i lakken min!

Gruppa mi (4 mann) tok tilsammen 37 laks (mista 13) på de to dagene, der den største var oppimot 20 kg (på enhånds #7!!)

Kola_2002_2

Kola_2002_3

Kola_2002_4

Kola_2002_5

Kola_2002_6

Kola2002_1

Comments

1. Hei,
    Vi er fem gutter som drømmer om disse turene dere har hatt i Kolahalvøya. Det ser fantastisk ut! Hvem har dere kontaktet for å transportere dere? Link? Var det dyrt? Hadde dere med guide?
    På forhånd tusen takk!

1. Hei du!

Ja dette er virkelig fantastiske turer. Du kan kontakte Kai Finbråten eller Kurt Albertsen, en av de svarer på kolatrout@gmail.com. Opplegget for sommeren er nesten spikra, men jeg vet det er noen enkeltplasser igjen for 2017. Tid for å melde interesse er normalt i august måned for året som kommer. Ta en titt på http://www.kharlovka.com/fly-fishing-in-the-asr/wild-brown-trout-kola-peninsula/ og sjekk ut litt ang opplegget. Turen betales i dollar og kommer på dagens kurs på ca 25.000 + Dere må bestille tur til Kirkenes, organisere minibuss til Murmansk (via Pasvik turist) og sjekke inn på hotell i Murmansk. Visum må dere også ha. Har ikke med annet enn en russisk “guide”/kokk på denne turen. Han holder leiren og sørger for at dere får god mat hver dag. Har med satelittelefon, så trenger dere hjelp så kommer helikopter. Dette er virkelig noe jeg anbefaler. Helt vannvittig sykt å se sånne store brunørreter rulle over flua. Håper dette var til informasjon 🙂